Pla d'estudis
Programa Sènior / Pla d'estudis
Pla d'estudis
Primer Curs
Durant el primer curs, les assignatures obligatòries inclouen:
- Taller d’Escriptura Creativa (3 crèdits)
- Metodologia del Treball Acadèmic (3 crèdits)
Aquestes matèries cobreixen els coneixements essencials i introdueixen les eines metodològiques necessàries per un bon inici del procés d'aprenentatge.
Últim Curs
L'últim curs, de caràcter obligatori, està dissenyat per oferir als estudiants l'oportunitat de consolidar i aplicar els coneixements i habilitats adquirits en cursos anteriors. Aquestes matèries se centren en tècniques de comunicació i redacció, essencials per al desenvolupament acadèmic:
- Tècniques de Comunicació Oral (3 crèdits)
- Taller de Redacció i Anàlisi de Textos (3 crèdits)
Assignatures Optatives
Les assignatures optatives ofereixen una àmplia varietat de continguts des d'una perspectiva interdisciplinària, responent a les expectatives d'aquest col·lectiu d'estudiants. Aquestes matèries configuren un conjunt de coneixements i competències que formen un programa sòlid en diversos àmbits del saber.
Pla d'Estudis Detallat
A continuació, es presenta el Pla d'Estudis detallat, amb quadres que mostren les matèries obligatòries per curs, l'oferta d'assignatures optatives i les corresponents descripcions en ambdós casos.
Aquestes assignatures formen part del currículum bàsic i són necessàries per adquirir les competències fonamentals de la titulació.
ORDENACIÓ TEMPORAL DE LES ASSIGNATURES OBLIGATÒRIES | ||
---|---|---|
PRIMER CURS | ||
Assignatura | Crèdits ECTS | Hores totals |
Metodologia del treball acadèmic | 3 | 75 |
Taller d’escriptura creativa | 3 | 75 |
Totals: | 6 | 150 |
QUART CURS | ||
Assignatura | Crèdits ECTS | Hores totals |
Metodologia de la recerca i del treball en grup | 3 | 75 |
Tècniques de comunicació oral | 3 | 75 |
Totals: | 6 | 150 |
ASSIGNATURES OBLIGATÒRIES | |||||
---|---|---|---|---|---|
Denominació | Crèdits ECTS | Hores presencials | Hores alumne/a | Hores totals | Breu descripció de l'assignatura |
Metodologia del treball acadèmic | 3 | 30 | 45 | 75 | Introducció a les normes bàsiques per a elaborar i presentar un treball acadèmic. Cerca d’informació. Tècniques de documentació. |
Taller d’escriptura creativa | 3 | 30 | 45 | 75 | Introducció a la normativa lingüística i a l’aplicació dels instruments que permeten la creació de textos de forma clara, correcta i apropiada segons les circums-tàncies. |
Taller de redacció i anàlisi de textos | 3 | 30 | 45 | 75 | Aquesta assignatura pretén ajudar els estudiants a millorar les seves habilitats en la comunicació cien-tífica des d'una perspectiva lingüística i comunicativa, posant l'èmfasi en l'estudi de casos reals i en les pràctiques de redacció i de presentació de textos escrits. |
Tècniques de comunicació oral | 3 | 30 | 45 | 75 | Capacitat de comunicació en diferents àmbits socials: La Comunicació Oral desenvoluparà temes rela-cionats amb la transmissió verbal de comunicacions i amb aspectes gràfics que serveixin de suport. Això comportarà tant l'anàlisi de temes purament tecnològics i plantejaments tècnics, com dels vessants psicològic i estructural de la comunicació. En parti-cular, s'ensenyarà com ajustar el fons a la forma, els objectius i els mitjans emprats. |
ASSIGNATURES OPTATIVES | |||||
---|---|---|---|---|---|
Denominació | Crèdits ECTS | Hores presencials | Hores alumne/a | Hores totals | Breu descripció de l'assignatura |
Acció social I | 3 | 30 | 45 | 75 | L’estudiant escollirà entre un ampli ventall d’entitats i institucions de Lleida ciutat i comarques en les quals realitzar una intervenció educativa i de servei a la comunitat. Aquesta assignatura es planteja en la línia de la projecció social i el compromís del seu estu-diantat amb la societat. |
Acció social II | 3 | 30 | 45 | 75 | L’estudiant escollirà entre un ampli ventall d’entitats i institucions de Lleida ciutat i comarques en les quals realitzar una intervenció educativa i de servei a la comunitat. Aquesta assignatura es planteja en la línia de la projecció social i el compromís del seu estu-diantat amb la societat. |
Acció social III | 3 | 30 | 45 | 75 | L’estudiant escollirà entre un ampli ventall d’entitats i institucions de Lleida ciutat i comarques en les quals realitzar una intervenció educativa i de servei a la comunitat. Aquesta assignatura es planteja en la línia de la projecció social i el compromís del seu estu-diantat amb la societat. |
Acció social IV | 3 | 30 | 45 | 75 | L’estudiant escollirà entre un ampli ventall d’entitats i institucions de Lleida ciutat i comarques en les quals realitzar una intervenció educativa i de servei a la comunitat. Aquesta assignatura es planteja en la línia de la projecció social i el compromís del seu estu-diantat amb la societat. |
Anglès i cultura anglesa | 3 | 30 | 45 | 75 | Contactem amb l’anglès a traves de la cultura anglesa. |
Aprèn a comunicar-te en anglès | 3 | 30 | 45 | 75 | Punts bàsics per la comunicació escrita i oral en an-glès. |
Astronomia | 3 | 30 | 45 | 75 | Introducció a l’estudi del sistema solar, els estels i la seva vida, les galàxies. |
Bases de la medicina preventiva | 3 | 30 | 45 | 75 | Curs que permetrà interpretar el significat que pre-senta una medicina que prefereix prevenir, davant de la societat actual, amb situacions de risc per a la salut. |
Biologia i societat | 3 | 30 | 45 | 75 | Els avenços en la biologia ofereixen noves pers-pectives en biomedicina i biotecnologia. L’aplicació d’aquestes noves tecnologies és tema de debat a la societat actual. |
Cinema i literatura | 3 | 30 | 45 | 75 | Relació i interacció del cinema i la literatura. In-fluències mútues. Revisió d’obres i pel·lícules repre-sentatives. |
Civilitzacions antigues de la mediterrània | 3 | 30 | 45 | 75 | La Mediterrània ha esdevingut al llarg del temps un escenari clau en el desenvolupament de les civilit-zacions més importants de la humanitat. Dins del seu context geogràfic han tingut un paper rellevant, egipcis, mesopotamis (assiris i babilònics), perses, fenicis, grecs i romans. Conèixer la seva història, cultura i societat a partir de les restes arqueològiques i les manifestacions artístiques ens ajudarà a com-prendre i valorar l’important llegat del seu passat. |
Climatologia | 3 | 30 | 45 | 75 | Fenòmens meteorològics i climatològics; causes, con-seqüències i efectes sobre la biosfera i el medi ambient. |
Com ens comuniquem? Comunicació verbal i no verbal | 3 | 30 | 45 | 75 | Introducció i pràctica al voltant de les formes d’interacció comunicativa no lingüística: kinèsica i elaboració gestual. |
Dinàmiques del Planeta Terra | 3 | 30 | 45 | 75 | Les Ciències de la Terra, disciplines i valoració histò-rica. Metodologia d’estudi de l’interior del planeta. Els processos externs i interns en la dinàmica terrestre i evolució històrica de l’escorça. Orogènia, sismologia i vulcanologia en el marc de la tectònica global. Evolució del relleu en relació amb l’estructura geo-lògica, substrat i clima. Riscos naturals i processos geomorfològics. Interpretació del mapa geològic. |
Dret civil català | 3 | 30 | 45 | 75 | Apropament a les institucions legals que regeixen el dret civil català en diferents àmbits: persona, família, drets reals, contractes, successions. |
Ecologia | 3 | 30 | 45 | 75 | Estudi de la interacció dels diferents organismes biològics (plantes i animals) i físics (climàtics) amb el medi ambient. Relació i influència dels humans amb el seu entorn. |
Educació emocional | 3 | 30 | 45 | 75 | Intel·ligència i emoció. La intel·ligència emocional. Consciència de les pròpies emocions i reconeixements de les emocions en els altres. Regulació de les emo-cions. Autoestima. Habilitats socials i de vida. |
El català. Llengua i literatura | 3 | 30 | 45 | 75 | Aquesta assignatura treballa problemes generals d’escriptura de la llengua catalana i aporta una apro-ximació a la literatura catalana a través dels textos dels escriptors catalans més destacats. |
Els mitjans de comunicació de masses | 3 | 30 | 45 | 75 | Identificació dels mitjans de comunicació de masses. Anàlisi de les relacions que manté amb el conjunt del sistema social i de l’impacte que exerceixen sobre els individus. |
Energies alternatives | 3 | 30 | 45 | 75 | Estudi de les tecnologies que permeten un ús al-ternatiu de les fonts naturals d’energia, per tal de protegir el medi ambient. |
Escoltar i entendre la música | 3 | 30 | 45 | 75 | Recorregut pels principals estils musicals, a través dels compositors més rellevants de tots els temps, sense oblidar el context social del moment en que es van dur a terme les obres. |
Filosofia contemporània | 3 | 30 | 45 | 75 | Aproximació als corrents filosòfics i als pensadors del segle XX. Estudi de les obres que són referents en l’àmbit filosòfic durant aquest segle. |
Genètica i nutrició | 3 | 30 | 45 | 75 | La salut dels éssers humans depèn de factors genètics i ambientals. L’estudi de cadascun d’aquests factors, així com de les interaccions entre ells pot pro-porcionar informació valuosa per tal de millorar la qualitat de vida. La nutrició és un dels factors ambientals més importants, per tant, l’estudi de la relació entre nutrició i factors genètics individuals és un dels aspectes més importants en aquest àmbit. |
Geografia de Catalunya | 3 | 30 | 45 | 75 | Introducció a la geografia de Catalunya des de les se-ves múltiples vessants. |
Globalització i societat internacional | 3 | 30 | 45 | 75 | Estudi de la transformació social internacional, con-duïda a la integració mitjançant la globalització. Anàlisi de les dimensions de la globalització i con-seqüències sobre l’Estat com a actor internacional. Les respostes sociopolítiques i ideològiques a la glo-balització. |
Història de Catalunya | 3 | 30 | 45 | 75 | Recorregut pels principals fets de1 panorama històric de Catalunya: Romanització i època medieval. |
Història de la integració europea | 3 | 30 | 45 | 75 | Estudi de la creació i evolució del procés d’integració europea, i del sistema institucional creat, així com la dimensió exterior de la UE, a partir de les reformes dels Tractats originaris i de l’adhesió de nous Estats membres. |
Història de la tecnologia | 3 | 30 | 45 | 75 | Recorregut històric pels diversos fets tecnològics més importants, que han donat lloc a l’avenç en aquest sentit del que gaudim en la societat actual. |
Història de Lleida | 3 | 30 | 45 | 75 | Estudi de la ciutat de Lleida des dels seus inicis fins a l’actualitat, passant pels moments històrics més no-toris i per les descobertes més importants dutes a terme a la ciutat. |
Història del pensament | 3 | 30 | 45 | 75 | Recorregut per l’evolució del racionalisme humà mitjançant l’estudi dels filòsofs i de les seves teories sobre el pensament, al llarg de les diferents etapes històriques. |
Humanisme europeu | 3 | 30 | 45 | 75 | Corrents, autors i èpoques de l’Humanisme europeu. Història, filologia i filosofia. Segles XIV-XIX. |
Introducció a l’enologia | 3 | 30 | 45 | 75 | Curs que introdueix als principis bàsics del vi, des de la seva producció fins al coneixement de varietats. |
Jardineria i paisatgisme | 3 | 30 | 45 | 75 | Curs d’introducció a la jardineria i el paisatgisme que pretén donar una visió general d’aspectes com: tipologia dels jardins i espais verds; història dels estils; elements constitutius dels jardins i el paisatge; elements vegetals: arbres, arbustos, flor de tem-porada, etc.; disseny de jardins; darreres tendències. |
La dimensió internacional dels Drets Humans | 3 | 30 | 45 | 75 | Anàlisi de la dimensió internacional dels Drets Hu-mans. Estudi d’alguns dels instruments normatius més rellevants en matèria de Drets Humans. |
La memòria humana | 3 | 30 | 45 | 75 | Aproximació a la funció de la memòria en el comportament humà, la seva importància, els meca-nismes bàsics del seu funcionament i els factors que poden incidir sobre la memòria. Aspectes definitoris, sistemes de memòria i processos. Implicacions dels mecanismes de memòria en alguns àmbits de la vida quotidiana. Aplicacions pràctiques que milloren els processos memorístics. |
La química en el nostre entorn quotidià | 3 | 30 | 45 | 75 | Introducció als aspectes propis de la química i el que suposen per a la nostra vida diària (additius, de-tergents,...). |
Les plantes i l’home | 3 | 30 | 45 | 75 | Biodiversitat vegetal. Història de la botànica. Mor-fologia i sistemàtica vegetal. Plantes poblacions i comunitats vegetals. Plantes cultivades: origen i productes. Fongs i plantes d’interès etnobotànic i fo-restal. Estratègies de conservació de plantes. La Xarxa Natura 2000. Canvi climàtic i plantes. |
Literatura catalana | 3 | 30 | 45 | 75 | Aproximació a la literatura catalana i els seus princi-pals moviments. |
Lliçons populars de matemàtiques | 3 | 30 | 45 | 75 | Es mostrarà l’ús de les matemàtiques a la vida quo-tidiana així com la seva vessant lúdica com a mitjà d’apropament als principis bàsics d’aquesta ciència. |
Metodologia de la recerca i del treball en grup | 3 | 30 | 45 | 75 | L’objectiu és que l’estudiant conegui i comprengui els requisits i les fases de preparació d’un treball cien-tífic: les tècniques de cerca bibliogràfica i documental; la recerca metodològica i l’aplicació de la recerca als materials a estudiar; l’observació, registre i anàlisi dels resultats; l’elaboració de la discussió i l’avaluació de les conclusions. Tot combinant el treball individual amb la dinàmica del treball en grup. |
Mites literaris | 3 | 30 | 45 | 75 | Partint de la idea que els mites són un relat simbòlic que explica el món i que ha exercit una notable fascinació en molts escriptors, l’assignatura pretén posar de relleu de quina manera la creació literària incorpora els mites més coneguts i els dona una dimensió nova, en relació a una època i un context específics. Es mostrarà com, en aquesta transformació, el mite passa a ser una via per la qual l’individu es qüestiona sobre la realitat del seu entorn. |
Nutrició i dietètica | 3 | 30 | 45 | 75 | Estudi de la relació entre alimentació i salut. Apropa-ment a conceptes com: conducta i hàbits alimentaris; els aliments; dieta equilibrada. |
Obres clàssiques de la literatura europea | 3 | 30 | 45 | 75 | Iniciació al coneixement d’obres literàries europees que s’han convertit en patrimoni cultural de la huma-nitat, així com dels seus autors. |
Origen i evolució de l’univers | 3 | 30 | 45 | 75 | Estudi de l’origen dels elements que composen l’Uni-vers a través de les diverses teories existents. |
Processos editorials: maquetació de llibres, revistes i fulletons | 3 | 30 | 45 | 75 | En aquesta assignatura tractarem sobre els diferents procés-sos editorials. Començarem pels conceptes més bàsics i inicials de la maquetació i formatació de textos, per anar assolint els diversos estadis pels que passa un original fins la seua publicació. Els formats resultants podran ser destinats tant a la impressió en paper com al format electrònic (PDF interactiu). D’aquesta manera partint d’un original arriba-rem a donar format a un llibre de poesia o relat breu, una petita revista i un fulletó o cartell. |
Salut, factors de risc i primers auxilis | 3 | 30 | 45 | 75 | Prevenció i control dels factors de risc en les altera-cions de salut. Mesures d’actuació immediata davant els accidents. |
Salut i qualitat de vida | 3 | 30 | 45 | 75 | Anàlisi de la relació entre la salut de les persones i les activitats que aquestes porten a terme al llarg de la seva vida. Influència d’un element respecte a l’altre. Solucions per trobar un equilibri entre els dos factors per tal de millorar-los. |
Taller de català | 3 | 30 | 45 | 75 | Aquest taller presenta una introducció i repàs dels principis bàsics de la llengua: qüestions d’ortografia i gramàtica. I una aproximació a la història del català. |
Taller d’ecologia | 3 | 30 | 45 | 75 | Activitats pràctiques relacionades amb aspectes ecològics: ús de lupa i microscopi, tincions, germina-cions controlades. Laboratori. Sortides experimentals. |
Taller de fotografia digital | 3 | 30 | 45 | 75 | Aprenentatge dels principis bàsics de la fotografia i aplicació amb els recursos digitals dels quals avui dia disposem. Pràctiques de fotografia i de edició fotogrà-fica. |
Taller d’informàtica I | 6 | 60 | 90 | 150 | Introducció a les funcions bàsiques d’un processador de textos. |
Taller d’informàtica II | 6 | 60 | 90 | 150 | Segon nivell de capacitació davant els mitjans informàtics textuals i hipertextuals. Les noves tecnologies de la informació i la comunicació. |
Taller d’informàtica III | 6 | 60 | 90 | 150 | Tercer nivell de capacitació davant els mitjans infor-màtics: Internet i altres xarxes. |
Taller d’informàtica IV | 6 | 60 | 90 | 150 | Quart nivell de capacitació davant els mitjans infor-màtics i xarxes. |
Viatge i representació literària | 3 | 30 | 45 | 75 | Estudi de la literatura de viatges. Lleis generals del gènere. Evolució diacrònica. Estudi d’algunes obres cabdals. |